May 14, 2012

sewaktu cinta tak dibalas





Sebagai manusia biasa, kita tidak dapat menafikan rasa ketertarikan terhadap jantina berlawanan. Sebagai manusia biasa khususnya lelaki (termasuk saya..) mungkin pernah merasakan magnet yang begitu dahsyat, getaran hebat, desiran kuat, dan sebagainya, saat kita bertemu dengan seseorang yang kelihatan luar biasa menurut pandangan kita. Kecantikannya, kesolehannya, dan pelbagai faktor lain yang seringkali tidak dapat difikir secara logik, kerana cinta tak kenal logika..
Kadangkala tanpa disedari, terselit rasa yang manusiawi, sebuah anugerah Allah. Saya tidak kata untuk segera membunuh rasa itu, tetapi pandai-pandailah mengatur anugerah terindah itu. Ungkapkan jika kamu mampu dan berani, lalu melangkahlah ke level yang berikutnya segera.

Kalau di tolak, pasrahlah. Percayalah Allah akan memberi yang lebih baik. Meskipun seringkali hasrat untuk hidup bersama sang pujaan begitu bergelora, namun apakan daya jika cinta bertepuk sebelah tangan?

Pendamlah rasa itu, kuburlah, simpan di suatu kotak kemudian kunci rapat dan letakkan kotak itu di sudut tergelap yang ada di hatimu. Kita harus yakin, Allah paling tahu apa yang terbaik bagi kita. Dia pasti akan mempertemukan kita dengan orang yang memberikan kebahagiaan seperti yang kita angankan. Bahkan mungkin lebih dari yang kita harapkan. Anggap saja ini sebahagian dari liku-liku kehidupan.
Suatu hari nanti, sewaktu kita telah berkahwin dengan orang lain – bukan dengan si dia yang kita idamkan, nescaya kita akan takjub dengan kebahagiaan yang kita rasakan. Jodoh adalah perkara ghaib. Tanpa ada seorang pun yang tahu bila dan dengan siapa kita akan berjodoh. Cinta dan jodoh tidak mengenal status dan ciri fizikal. Bukan kerana kamu cantik maka para lelaki menyukaimu. Juga bukan kerana jejaka tersebut nampak alim dengan dakwah – dakwahnya lalu setiap wanita mendambakannya.
Bila hari ini Allah belum mempertemukan kita dengan orang yang kita cintai, insyaAllah ia akan datang esok atau lusa, atau bila – bila pun ia menghendaki, itu adalah sebahagian dari kekuasaanNya.
Terima Kasih Allah, Yang telah memberikan kenikmatan atas rasa ini dan menyelamatkan diri ini dari segala angan-angan kosong.




Catatan syaiful:

Cinta & Jodoh itu hanya akan diketahui siapa yang sebenar, hijab yang ghaib itu akan tersingkap tatkala 'Aku Terima Nikahnya'. Maka itu lah cinta sejati kita, & juga jodoh yang telah Allah aturkan buat kita. Ikhlaskan hati menerima siapa saja dia yang telah ditakdirkan oleh Allah buat kte, terima lah apa jua kelebihan & kekurangannya dan semoga dia jua begitu.. Bersama-sama membina Syurga Rumahtangga, memupuk kebahagiaan, bersama meningkat keimanan menuju ke SyurgaNya yang abadi.

Maka Bercinta lah mereka hingga ke syurga dalam rahmat Ilahi dalam mencari redhaNya. Alangkah indah apabila perjalanan kita ada yang menemani di dunia hingga ke akhirat, apabila salah ada yang mengingatkan & segala apa yang dilakukan dalam ikatan itu dianugerahi limpahan rahmat & kasih sayang Allah lantas memupuk rasa kasih & sayang di dalam hati pasangan mereka yang bercinta dalam mencari redhaNya.





No comments:

Post a Comment