Jan 28, 2012

Corat Coret Tinta Kehidupan Ku: Janji Allah & Ujian

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

(Wahai Muhammad) Bukankah Kami telah melapangkan dadamu? Dan Kami telah meringankan bebanmu. Yang memberatkan belakangmu. Dan Kami telah mengangkat namamu. Dan sesungguhnya selepas kesukaran itu ada kemudahan. Sesungguhnya selepas kesukaran itu ada kemudahan. Oleh itu apabila engkau telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain. Dan hanya kepada Tuhanmulah kamu berharap. 
[Al-Insyirah: 1-8]

Wokey my loveliness (ader ker?) huhuhu... so, ape nak citer nie ea... Juz seronok lak baca tafsir surah al Insyirah nie.. Allah dah janji lepas kesukaran tu ade kemudahan dengan syarat kte kena terus lakukan perkara kebaikan secara berterusan. 

Allah mendatangkan musibah itu dengan berserta pengajaran - sama ader kita nak berfikir mengenainya dan jadikan iktibar dan juga pengalaman di masa depan. Semoge kita terhindar dari musibah lebih besar lagi. Wallahualam.

Kekadang kiter rase better Allah tangguh murkanya, hukumannya - syukurlah jika Allah tutup keaiban kita. Tapi mahukah jika kita terlupa & terus terlupa untuk bertaubat, hingga hari di mana sesalan jua taubat tiade berguna lagi. Maka marilah kita bersama sentiasa memohon keampunan & memaafkan semua orang setiap hari.

4 comments:

  1. ada hikmah kita dipertemukan
    ada hikmah kita dipisahkan
    ada sebab kita disatukan, dan
    ada sebab kita dijauhkan.....

    setiap yg berlaku ada hikmahnya....mcm demam saya skrg ni....kurang sikit dosa saya kan..hehe

    one more, my loveliness??? hehe...kelakar la awk ni...

    ReplyDelete
  2. ehehe... sajer jer tulis gtu, baru ler kontroversi sket kan... :p
    demam tu mmg penghapus dosa, kaffarah nama nye...
    sajer Allah timpa untuk kasi ingatan pada kte, biar lah sekarang kan dari dapat balasan seksa di akhirat sana.. sangat lah rugi...

    setiap yg berlaku ader hikmahnyer

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sebab bagi peringatan pada saya....setiap kesukaran yang Allah bagi, pasti ada kesenangan selepas itu....benda ni yg org selalu lupa..

      Delete
    2. sesama, sekadar ingatkan pada diri sendiri jua awak...
      firman Allah dalam surah wal asr:
      berpesan-pesan dengan kebenaran & berpesan=pesan dengan kesabaran

      Delete