Oct 28, 2011

perbualan isu menarik untuk dikongsi bersama

·        nie antara perbualan saya yang rase menarik untuk dikongsi bersama 
         
          mula bicaranya begini...
 ka
   k  jikalau awk ada anak perempuan... jujur eh kalau perlu berfikir, fikir dulu jgn terburu buru jawab soalan nikalau awk ada anak perempuan dan tetiba dilamar oleh seorg lelaki dan mengatakan.. pakcik saya xder duit tapi saya sgt yakin saya mampu bahagiakan anak pakcik dan saya yakin saya boleh berjaya... pakcik sejak kali pertama saya mengenali anak pakcik saya telah jatuh cinta akan tetapi saya tidak mempunyai wang dan harta yg byk utk melamarnya tp saya sgt ingin memilikinya... boleh kah saya melamar bunga di taman pakcik ini hanya dengan menggunakan senaskhah al quran yang saya memiliki sbg hantaran dan mas kahwinnya....

soalan : seorg pemuda yg jujur tak dikenali dtg bertemu awk dan menyatakan hasratnya dan awk tidak tahu latar belakang pemuda itu... anak awk baru sahaja berkenalan dgn nya... apakah jawapan yg akan awk berikan kpd pemuda itu? menyerahkan permata awk dgn ikhlasnya atau carikan pemuda lain buat permata awk yg bernilai tu? lebih lebih lagi dizaman moden dan serba canggih ni, malah awk pula dikenali dan berharta
·         nie soklan uji minda die semalam
·         huhu
·         mencabar x?

 jawapan saya pula begini:
sebagai ayah... saya akan menyiasat latar belakang lelaki tersebut... bagaimana keluarganya, bagaimana latarbelakangnya serba sedikit sebelum membuat keputusan... boleh jawab begini, anak datanglah kembali 3 hari kemudian@seminggu kemudian. InsyaAllah akan ku berikan jawapannya... Mengikut pendapat saya kini, berdasarkan hadis:
“Apabila datang melamar kepadamu seseorang yang kamu redha agamanya dan akhlaknya, maka kawinkanlah. Jika tidak kamu laksanakan, maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan kerosakan yang luas”. (HR. Tirmidzi)"

Sabda Rasulullah saw, 
Maksudnya : "Wahai Ali, ada tiga perkara janganlah di lewat-lewatkan. Yang pertama : Solat apabila telah masuk waktunya, yang kedua : Jenazah apabila telah hadir dan yang ketiga : anak dara apabila telah ada orang sekufu dengannya”. Dalil nas Al-Quran, iaitu sebagaimana firman Allah yang bermaksud:

Janji Allah - rezeki
"Dan kahwinlah orang bujang (Lelaki atau perempuan) dari kalangan kamu, dan orang yang salih dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah swt akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpa kurnia-Nya, kerana Allah swt Maha Luas (rahmat-Nya dan limpah kurnia-Nya), lagi Maha Mengetahui"
(Surah An-Nur 24:32)
Firman Allah S.W.T:

" Kami tidak meminta rezeki kepadamu, Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan akibat yang baik itu adalah bagi orang-orang yg bertaqwa." (Surah Thaha: Ayat 132)"


Keterangan Allah
"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir." (21)

mengenai mas kahwin
Sabda Rasulullah S.A.W :
“Carilah untuk dijadikan Mas Kahwin walaupun sebentuk cincin yang dibuat daripada besi.” [Riwayat al-Bukhari dan Muslim]
Rasulullah pun meletakkan hantaran yang mudah untuk Saidatina Fatimah... Adakah perempuan zaman skg nie lg solehah dr beliau... atau bapa zaman skg tidak lagi soleh mengikut sunnah Rasul junjungan... Pernikahan itu ibadah, bukan adat.. bersyukurlah wahai bapa, dosa anakmu sudah ade yang tanggung.. ringan beban kamu di akhirat sana.. mudahkan jangan payahkan... ayuh membangun bersama Islam & jadikan Islam the way of life... :)
hikmah mengapa dari 4 ciri yang digariskan, di suruh pilih yg beragama
Sejak akhir-akhir ini ramai yang berkongsi kata-kata ini di Laman Facebook.
"Aku terima nikahnya si fulanah binti si fulan dengan mas kahwinnya RM...."
Itu adalah tersurat. Apa yang tersirat? Yang tersirat ialah:
"Aku tanggung dosa-dosa si fulanah ini dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat, aku tanggung dan bukan lagi ibu bapanya tanggung dan aku tanggung dosa bakal anak-anak aku. Akulah orang yang bertanggung jawab dalam memberinya nafkah zahir dan batin, memberinya ilmu dunia Akhirat dan juga bertanggung jawab memegang tanganya bersama-sama berlari bertemu-Mu Tuhan. Aku juga sedar, sekiranya aku gagal dan aku lepas tangan dalam menunaikan tanggung jawab, maka aku fasik, suami yang dayus dan aku tahu bahawa nerakalah tempatku akhirnya dan malaikat Malik akan melibas aku hingga pecah hancur badanku. Akad nikah ini bukan sahaja perjanjian aku dengan si isteri dan si ibu bapa isteri, tetapi ini adalah perjanjian terus kepada Tuhan."



ulasan beliau-
saya tak tahu lah tp aper yg saya pasti setiap jawapan yg awk beri seblm ni awk akan perkukuhkan dengan dalil malah bg saya , awk adalah org yg berilmu pasti pemikiran akan sebegitu.. mana mungkin awk akan jawab seperti org kampung.. nak tahu org kat kampung akan jawab aper biasanya........
org kampung akan kata biasanya... tapi tak semua eh utk anak sendirilah bkn anak org klu anak org dia pK positif dan suruh terima tp klu anak sendiri dia akan kata.... aper jaminan yg kamu boleh maju, xder duit macam mana nak sara dia ni.... esok dah kahwin nak dok mana, kenal pun tak macam mana........... tp kalau yg datang tu bawa kereta mewah tak pula ditanyer mcm gitu pada hal dia tak tahu yg bakal menantu bawa tu semua pinjam... kereta pinjam , duit hutang, semua berlakon
ni yg saya pernah jumpa
he heeee
entah sajer jer tanyer kat awk tadi
·         mcm mana nak berdepan saya xboleh nak berjumpa apatah lagi tapi dari setiap jawapan awk akan menggambarkan siapa awk
·         dari situ jer saya dapat nilai
subhanaallah.. hebat jawapan awk.. kena istiqomah menuntut ilmu Allah ni, baru leh jadi ustazah pilihan yg solehah nanti, insyaallah... untung untung bertemu dgn imam muda yang hebat ni


No comments:

Post a Comment