Oct 28, 2011

motivasi diri dengan rasa cinta


Belajarlah memaafkan kalau ingin dimaafkan ,
Belajarlah menghormati kalau ingin di hormati ,
Belajarlah memahami kalau ingin di fahami ,
Belajarlah menyayangi kalau ingin di sayangi ,
Belajarlah menghargai kalau ingin dihargai ,
Belajarlah menyenangi kalau ingin di senangi ...

masing-masing ingin selamat-menyelamatkan antara satu sama lain dari segi hubungan dan kehidupan di dunia untuk mengejar sesuatu yang abadi di akhirat.

cukup2lah tu. sejahil2 kita, jgn la smp mengaibkan maruah orang. setiap org melakukan kesilapan. kita masih berakal dan msh bgelar manusia sedialah memaafkan. dunia ni bknnye lama lg pon.. diakhirat jua kekal. mari solat maghrib,sejukkn blk hati tu dgn air sembahyang.. ^^

CINTA adalah sebahagian daripada fitrah manusia. Cinta memang sudah ada dalam diri kita. Bersyukurlah orang yang diberi cinta dan mampu menyingkap rasa cinta dengan tepat dan menurut syariah.

Rumahtangga itu ibarat masjid dan pintu gerbangnya adalah permulaan langkah untuk mencari keredhaan Allah di dunia dan akhirat.

“Aku mencintaimu kerana AGAMA yang ada padamu,
Jika kau hilangkan AGAMA dalam dirimu, hilanglah CINTAku padamu” ~(Imam Nawawi)

Jika ia sebuah cinta,
ia tak menyiksa namun MENGISI,
ia tak memaksa namun MENGERTI,
ia tak datang dengan kata-kata,
namun
MENGHAMPIRI dengan hti,
ia tak datang karena perminta'an,
namun senantiasa hadir kerena KETULUSAN,
ia tak hadir karena kekaya'an,
namun hadir karena PENGORBANAN & KESETIA'AN,
Kita didunia bukan mencari s'seorg yg sempurna untuk di cintai,
tp belajar mencintai yg tak sempurna dgn cara yg SEMPURNA
(pasti cinta pd Allah cinta yg sempurna cinta yg utama)


Menurut Imam Al-Ghazali di dalam Ihya Ulumuddin
1.-bahawa seorang lelaki mengahwini seorang wanita soleh supaya terpelihara dari gangguan syaitan, supaya terjaga agamanya, supaya memperolehi anak2 yang soleh dari wanita itu dan seterusnya anak-anak itu mendoakan untuknya. Lalu apabila lelaki berkenaan mencintai wanita itu kerana semua sebab2 di atas, maka dia adalah tergolong sebagai salah seorang pencinta kerana Allah.
2.-kecintaan seseorang yang hakiki kepada insan lain kerana Allah bukanlah bermaksud mencintai insan itu kerana dzatnya (sifatnya), sebaliknya adalah kerana insan itu dapat mendekatkan diri sendiri dengan akhirat.

p/s:Awak, Sy bukan taknak berCouple² nie . . Nantikan boleh Cinta Selepas Nikah smpai akhir hayat . .. Jika benar JODOH kita, Just be yourself until the time .. . InsyaAllah . .. Sy tetap disini tak berubah hati .. . =)


No comments:

Post a Comment