Jun 9, 2013

Kehidupan merupakan ujian

Seluruh kehidupan merupakan ujian. Namun ramai yang tidak sedar atau tidak ambil kisah dengan konsep kehidupan ini. Ada yang menyangka laluan kehidupan ini seolah-olah tidak bernokhtah. Sudahkah kita dibacakan ayat 214, surah Al-Baqarah yang bermaksud,

Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).

Allahu Akbar!

Rupa-rupanya Allah sengaja menguji hambaNya dan meminta kita bersabar dengan tunduk sujud menyembahNya. Akhirnya setiap ujian yang disertai dengan "sabar dan solat" mendapat pertolongan Allah SWT. Ia di luar batas pemikiran manusia. Namun, Allah juga bercerita tentang tingkahlaku manusia yang tidak tahu bersyukur apabila penyelesaian yang diberi Allah tidak memenuhi kehendak hati mereka.

Bukankah Allah lebih mengetahui apa yang tidak manusia ketahui? Masih belumkah kita dibacakan dengan surah Al-Fajr, ayat 15-16 yang bermaksud,

(Dalam pada itu manusia tidak menghiraukan balasan akhirat), oleh yang demikian, maka kebanyakan manusia apabila diuji oleh Tuhannya dengan dimuliakan dan dimewahkan hidupnya, (dia tidak mahu bersyukur tetapi terus bersikap takbur) serta berkata dengan sombongnya: Tuhanku telah memuliakan daku!

Dan sebaliknya apabila dia diuji oleh Tuhannya, dengan disempitkan rezekinya, (dia tidak bersabar bahkan dia resah gelisah) serta merepek dengan katanya: Tuhanku telah menghinakan daku!

Allahu Akbar! Bergetar hati sanubari apabila dibacakan ayat ini. Ya Allah janganlah kiranya daku termasuk dalam golongan hamba yang tidak tahu mensyukuri nikmat limpah kurnia dariMu.

Di dalam surah An-Nisa’ ayat 147, Allah telah nyatakan, 

Apa gunanya Allah menyeksa kamu sekiranya kamu bersyukur (akan nikmatNya) serta kamu beriman (kepadaNya)? Dan (ingatlah) Allah sentiasa membalas dengan sebaik-baiknya (akan orang-orang yang bersyukur kepadaNya), lagi Maha Mengetahui (akan hal keadaan mereka).

No comments:

Post a Comment